Nieuwe rollen voor oude televisietorens

Interview met Hans ten Hove, geplaatst in het FD op 12 januari 2017.

Bijna thuis! Voor veel Nederlanders zijn de 24 honderden meters hoge televisietorens in het land een belangrijk markeringspunt. Welke Drent krijgt geen warme gevoelens bij het zien van de toren op de hei bij Smilde? Welke automobilist wordt niet vrolijk van de lichtjes op de toren bij Lopik, langs de A2?

Het culturele belang kan niet verhullen dat de torens in rap tempo hun oorspronkelijke nut – het doorgeven van radio- en televisiesignalen – verliezen. Televisie kijken de meeste Nederlanders tegenwoordig via de kabel van VodafoneZiggo of het koper- en glasnetwerk van KPN. En de FM-radiofrequenties worden nu nog via de torens uitgezonden, maar de overheid zou graag iedereen zien overstappen op digitale radio, onder meer vanwege het gegarandeerde bereik.

 De radio- en tv-toren die door bijna iedereen met ‘Lopik’ wordt aangeduid, heet eigenlijk Gerbrandytoren.

En dus zoekt het bedrijf achter de bouwwerken, Alticom, een andere bestemming voor zijn 24 torens, die verspreid staan door het hele land. Op de achttiende verdieping van de toren bij Lopik, die met zijn 366 meter flink boven de Eiffeltoren uitsteekt, vertelt de financieel directeur van het bedrijf, Hans ten Hove, over de zoektocht naar een nieuw verdienmodel.

Grofweg de helft van de omzet (in 2015 €14 mln) haalt Alticom van de mobiele telefonie aanbieders. De torens zijn behangen met antennes van KPN, Vodafone, T-Mobile en Tele2. Zij gebruiken de hoogte van de torens om signalen door te sturen naar lager gelegen punten. Maar 40% van de inkomsten komt uit het doorgeven van signalen voor de digitale televisie van KPN (Digitenne) én de radio. En zeker dat laatste lijkt dus een aflopende zaak.

Analoge radio loopt af, maar niet op korte termijn

Ten Hove gelooft niet dat de overheid binnen een jaar of tien de analoge radio uit kan zetten. Het publiek heeft het alternatief, digitale radio, immers nog bepaald niet omarmd. Hij verwacht dat de stekker er zeker niet in 2023, als de huidige frequentievergunningen aflopen, al uit gaat. ‘Maar uiteindelijk zal het wel schelen in de inkomsten.’

Financieel directeur van Alticom, Hans ten Hove, zoekt een nieuw verdienmodel.

Financieel directeur van Alticom, Hans ten Hove, zoekt een nieuw verdienmodel.

Ideaal voor opslag van servers

Alticom is al jaren bezig nieuwe invulling aan de torens te geven. In 2006 maakte de overheid een eind aan de uitzending van analoge televisie. ‘We hadden vier verdiepingen vol staan met spullen alleen voor de nationale omroep’, vertelt Ten Hove. ‘Maar toen dat wegviel, kwam veel ruimte leeg. Daar komt bij dat de apparatuur voor de radio en digitale televisie steeds kleiner werd, wat ook in ruimte scheelt. Toen kwam de vraag op: ‘Wat kan er dan in?’.

Het bedrijf vond het antwoord aanvankelijk in datacentra. In de betonnen onderbouw van de torens kan het bedrijf flink wat servers stapelen. Ook in de toren bij Lopik is een datacentrum gevestigd. Ten Hove laat op één verdieping de rekken met servers zien, die zijn ingebouwd in een glazen kast waarbinnen de apparatuur wordt gekoeld. Een belangrijk voordeel van de torens: ze hebben al hun eigen, snelle noodstroomgeneratoren. Als de stroom uitvalt, kunnen de servers door, net als de airconditioning. ‘Als die uitvalt, wordt het hier zo warm, dan valt de apparatuur al snel uit.’

En daar is de volgende bedreiging: de cloud

Inmiddels maken de opbrengsten uit de datacentra zo’n 10% van de omzet van Alticom uit. Maar voor die dienstverlening goed en wel van de grond is gekomen, is daar alweer de volgende bedreiging: de overstap naar de cloud. Als bedrijven hun informatie massaal online gaan bewaren, hebben ze geen eigen servers meer nodig.

‘Tegen grote cloudaanbieders als Amazon en Google kunnen wij nooit op’, erkent Van Hove. Maar dat is maar een deel van het verhaal: ‘Ik geloof niet dat bedrijven ál hun informatie in de publieke cloud gaan opslaan. Van gevoelige informatie wil je toch graag weten waar die zich bevindt. Ik bedoel, Coca-Cola zet z’n colarecept ook niet bij Google op de server.’

Bedrijven zullen een hybride oplossing willen, verwacht Ten Hove. Een publieke cloud van de grote aanbieders voor de opslag van algemene informatie, en een kleinere ‘privécloud’, bijvoorbeeld van Alticom, voor de bedrijfsgeheimen.

Internet voor afgelegen bedrijfsterreinen

Sinds een jaar pioniert Alticom via dochterbedrijf Breedlink ook als internetaanbieder. Het biedt internet aan bedrijven die nog niet op het supersnelle glasvezelnetwerk zijn aangesloten, iets wat vooral op kleinere en oudere bedrijventerreinen het geval is. Klanten zetten een schotel op het dak en Alticom stuurt het signaal vanuit de torens, die zelf wel op glas zijn aangesloten, door de lucht.

‘In plaats van glas in de grond hebben we glas door de lucht’, grapt de Alticombestuurder. ‘Het is sneller dan glas, alleen is de bandbreedte beperkt, en kan er minder informatie tegelijk worden verwerkt. Maar voor de meeste bedrijven voldoet dit prima.’ Een proef met dertig bedrijven in Lelystad is geslaagd en het bedrijf is van plan de dienst in heel Nederland te gaan aanbieden.

Uiteindelijk moet zeker een derde van de omzet uit andere bronnen komen dan het doorgeven van de radio- en digitennesignalen en het faciliteren van de antennes voor mobiele telefonie. Ten Hove zit nog vol ideeën, bijvoorbeeld voor een alternatief netwerk voor het internet der dingen, het systeem waarbij alles en iedereen op internet is aangesloten en apparaten via internet met elkaar kunnen communiceren. ‘Als pacemakers op afstand bestuurbaar worden, is het misschien wel prettig als dat niet via het openbare internet hoeft. Ik noem maar wat. Weet je, we hebben volop ruimte en mogelijkheden. Dus we zijn lekker aan het pionieren.’

 

Reageren?

*

Wilt u de allerlaatste Alticom-updates ontvangen?

Over Alticom

Zoekt u een datacenter in de buurt? Alticom biedt u een betrouwbare, flexibele en groene oplossing. En dat op een unieke locatie. Wij bieden datacenter diensten aan in 24 hoge mediatorens die verspreid zijn over Nederland. Daarom: Swartsave uw data met de datacenters van Alticom.

Alticom B.V.

Branderweg 7 8042 PD Zwolle
T: 038 423 8997 info@alticom.nl