‘Alleen de klant heeft de sleutel tot zijn gegevens’

Interview met Dixon van Iersel, eigenaar van Alticom klant Support2U

Iedere IT-professional heeft de hype rond blockchain wel meegekregen. De mogelijke toepassingen van dit decentrale ‘grootboek’ voor data hebben menig afdeling de oren doen spitsen. Bij Support2U hebben ze doorgepakt op deze technologie en hebben ze een clouddienst ontwikkeld waarmee gebruikers hun gegevens versleuteld en gedistribueerd kunnen veiligstellen, zo vertelt Dixon van Iersel.

YOKdata heeft een decentraal karakter en gebruikt een persoonlijke sleutel, waardoor het bijna onmogelijk is voor derden om gegevens buit te maken of zelfs te corrumperen. Om dit te realiseren had Support2U wel een passende infrastructuur nodig. Hiervoor maken ze gebruik van de mediatorens van Alticom, dat sinds 2017 onderdeel is van Cellnex Telecom.

Blockchain

Support2U is naast aanbieder van colocatiediensten een ontwikkelaar van cloudoplossingen. Eerder legden ze zich vooral toe op applicaties voor bedrijven en verenigingen gebaseerd op het eigen Business Management-pakket Secundo. Eind vorig jaar kwam het bedrijf op het idee om een dienst te beginnen op basis van blockchain, zo vertelt Dixon van Iersel, de eigenaar van Support2U. “We zijn ons eerst gaan verdiepen in de techniek, en in maart begonnen we met de ontwikkeling.” Hij verwijst naar het Pentagon, waar blockchain als mogelijk cybersecurityschild wordt gezien. “Na een bètafase eind augustus zijn we sinds eind september helemaal live.” YOKdata – YOK staat voor Your Own Key – is een data-omgeving waarbij gegevens versleuteld en gedistribueerd worden opgeslagen in de omgeving van Support2U. “Als het cybercriminelen onverhoopt lukt om de omgeving te hacken, kunnen ze niets met de gegevens omdat deze zijn versleuteld en in blokken zijn verdeeld”, zegt Van Iersel.

Persoonlijke sleutel

“Je hebt evenwel ook te maken met bepaalde overheidsdiensten die gegevens in willen zien. In de Verenigde Staten heb je bijvoorbeeld de Cloud Act. De overheid daar kan van Amerikaanse bedrijven eisen dat ze de gegevens van klanten ontsleutelen en overdragen. Wij zijn geen Amerikaans bedrijf, maar zelfs al zou de Nederlandse overheid dat van ons eisen, dan kunnen we dat niet, want wij hebben de persoonlijke sleutel niet. Ze zullen bij de klant moeten aankloppen en open kaart moeten spelen. Iedere abonnee gebruikt een sleutel die ook echt alleen bij hen bekend is”, zegt Van Iersel. Er is geen centrale server, en daarmee ook geen centrale zwakke plek voor hackers om een opening te vinden. “Niemand kan met de blockchain knoeien zonder dat het direct wordt opgemerkt.”

Bovendien wordt alle data gedistribueerd opgeslagen. Zelfs als het een hacker lukt om bij een deel van de data te komen en deze te corrumperen voor bijvoorbeeld losgelddoeleinden, dan nog is het niet succesvol. “Ze komen altijd maar bij een klein deel van de data. Ook al zouden ze dat blok corrumperen, er staat altijd wel een kopie elders opgeslagen”, zegt Van Iersel.

Goed bewaren

De consequentie is echter wel dat de gebruiker zijn sleutel goed moet bewaren. Bij verlies kan niemand meer bij de gegevens. “Wat de sleutel is, kunnen ze zelf invullen, zolang het maar uit minstens tien karakters bestaat. Dat kan een woord of een zin zijn.” Support2U adviseert om sleutels op verwijderbare media te bewaren en deze alleen in te lezen als het nodig is. “Een usb-stick in een kluis is een mogelijkheid”, zegt hij. Zelfs al zou een hacker heel veel moeite doen om de sleutel in handen te krijgen, dan zijn nog steeds de login-gegevens nodig, zo voegt Van Iersel eraan toe. “Je houdt dus wel volledig beheer, en dat is cruciaal als je een succesvolle digitale transformatie wil doorvoeren.”

Infrastructuur

Voor een dergelijke oplossing is echter een robuuste infrastructuur nodig. Blockchain staat erom bekend ‘zwaar’ te zijn, en bovendien wil Support2U een veilige en robuuste fysieke infrastructuur hebben. De mediatoren van Alticom bij Lelystad is een ideale locatie voor de infrastructuur van Support2U, zo zegt Van Iersel. “We kunnen hem vanuit ons kantoor zien”, zegt hij. “Voorheen waren we een uur of anderhalf uur onderweg voor onderhoud. Nu staan we er in tien minuten.” Bovendien kan Support2U door het directe zicht gebruik maken van de straalverbinding die Alticom biedt. Dat de faciliteit de hoogte op zoekt is dus niet alleen maar voordelig omdat het datacenter daarmee boven NAP staat. Omdat het om torens gaat die de noodzenders moeten kunnen doorgeven in geval van rampen, is de technische continuïteit gewaarborgd. “Ze bieden ook uitstekende connectiviteit tussen al hun 24 torens”, zegt Van Iersel. “De gegevens kunnen we dus over verschillende locaties distribueren. Ze communiceren vlot met elkaar. Het versleutelen en distribueren van 1GB aan data duurt bij ons 4 of 5 seconden.” Ook zijn de datacenters van Alticom volgens Van Iersel zeer groen.

Nu YOKdata inmiddels enkele weken beschikbaar is voor klanten, wil Van Iersel verder kijken. “Nu is YOKdata alleen beschikbaar voor directe klanten, maar we gaan er een partnerdeel aan toevoegen”, zegt hij. “Partners kunnen het verkopen, met een mooie marge en als deel van een dienstenpakket. Eind dit jaar of begin volgend jaar willen we extra investeringen binnenhalen door een eigen coin uit te brengen, zodat we de functionaliteit van YOKdata verder kunnen uitbouwen.” Hij grijpt weer terug naar de toren van Alticom waar Support2U zijn omgeving heeft staan. “We gebruiken overal de kreet dat YOKdata een veilige haven is voor je gegevens. En laat die toren nou aan het water staan.”

 

 

Dit artikel is verschenen in Channelconnect nummer 6 2018:

 

 

 

 

 

Wilt u de allerlaatste Alticom-updates ontvangen?

Over Alticom

Zoekt u een datacenter in de buurt? Alticom biedt u een betrouwbare, flexibele en groene oplossing. En dat op een unieke locatie. Wij bieden datacenter diensten aan in 24 hoge mediatorens die verspreid zijn over Nederland. Daarom: Smartsave uw data met de datacenters van Alticom.

Alticom B.V.

Branderweg 7 8042 PD Zwolle
T: 088 205 4400 info@alticom.nl