Infomania: aan de slag met exponentiële toename van informatie en technologie

Infomania_Alticom DatacentersAls consument én bedrijf worden we omgeven door technologie, maar alle toepassingen staan en vallen bij het gebruik van informatie en datamanagement. Tijdens het evenement Infomania, waar Alticom aanwezig was, werd nog maar eens benadrukt dat bedrijven die data verzamelen en inzetten hun verantwoordelijkheid moeten nemen. Maar als ze dat doen, dan kunnen data mensen zelfs aanzetten tot beter gedrag.

‘Het is de new normal dat consumenten veel sneller technologieën adopteren dan bedrijfsleven of wetgevers dat doen’, vertelt Norbert Wilberink, directeur bij 24COM, aan het begin van de dag. Inmiddels realiseren organisaties zich dat echter en zijn ze begonnen met een inhaalslag. Daarom spraken juist professionals uit het bedrijfsleven, overheid, onderwijs en zorg met elkaar over de technologische trends en innovaties tijdens de presentaties en sessies op Infomania 2015, 3 december jongstleden in Amersfoort.

Af van het idee van lineaire groei

Martijn Aslander, oprichter van Permanent Bèta en keynotespreker, gooit aan het begin van de dag, die werd georganiseerd door en voor informatieprofessionals, gelijk alle bestaande conventies overboord. Hij leidde ons in de onvoorspelbare wereld van technologische innovaties, die nooit af zijn, en de rol van data daarin. We moeten dan alleen wel af van een paar ideeën, zoals de lineaire organisaties. Je kunt niet lineair ontwikkelen, voorspelbaarheid als heilig beschouwen als de samenleving, data en technologie exponentieel groeien.

De kansen zijn zo groot dat we het niet kunnen voorstellen, maar met die innovaties komt een grote verantwoordelijkheid. Door data die consumenten afgeven aan overheid en het bedrijfsleven, krijgen deze organisaties meer macht over hun burgers en klanten. ‘Die macht vraagt van organisaties dat ze goed omspringen met de verantwoordelijkheden die ze hebben, zodat we niet in een Kafka-achtige samenleving komen’, aldus Aslander. 

Black hatters versus white hatters

Niet alleen organisaties krijgen grote verantwoordelijkheden, ook individuen die slim om kunnen gaan met data en internet, zoals hackers, hebben die verantwoordelijkheid. Sommige hackers, ook wel black hatters genoemd, misbruiken hun macht door belangrijke data te lekken of zelfs te verkopen op de zwarte markt aan andere landen of concurrenten. Gelukkig staan er tegenover deze black hatters ook white hatters.

“De white hatters, oftewel ethische hackers”, vertelt Richard Borsboom van het platform Hackerone tijdens één van de subsessies, “zorgen ervoor dat lekken in de organisatie snel worden opgespoord en dat het aantal dagen dat een lek niet wordt gedetecteerd wordt verminderd.” Dat is noodzakelijk in een tijdperk waarin zelfs auto’s, die steeds meer verbonden technologie aan boord hebben, gehackt kunnen worden waardoor levensgevaarlijke situaties kunnen ontstaan.

Afhankelijk van Google en Wikipedia

De impact van technologie en data op de samenleving heeft niet alleen invloed op onze privacy, maar ook op interactie met anderen en onze intelligentie, vertelt Ksenia Koroleva. Hoe sociaal zijn sociale media, vraagt ze zich hardop af, als gevoelens van jaloezie continu gevoed worden? Ook heeft technologie niet altijd even positieve invloeden op ons intellect: “Mensen zijn afhankelijker van Google en Wikipedia voor het achterhalen van informatie.”

Echt grote zorgen hoeven we ons volgens Korolova echter niet te maken, want eigenlijk is ons gedrag door technologie niet perse verslechterd, maar vooral veranderd. “We krijgen een steeds meer symbiotische relatie met technologie.” En hoe zit dat in contact met anderen? Ook dat gedrag is veranderd, maar de behoefte is gelijk: “Het delen van ideeën en bijdragen aan een conversatie is niets meer dan de continuering van onze orale cultuur en dat blijft de primaire behoefte.”

Slimmer met energie omgaan door technologie

Zelfs energieverbruik kan veranderen door data en technologie, vertelt Martijn van Huijkelom, innovator bij Enexis. Denk bijvoorbeeld aan slimme meters en alternatieve energieopwekking. De netbeheerder wil innoveren om slimmer om te gaan met beschikbare infrastructuren en minder kabels te hoeven trekken. Daarom heeft het bedrijf een onderzoek opgezet met consumenten die met behulp van technologie hun energie beter kunnen beheren.

“De centrale vraag in ons onderzoek was: hoe kunnen we consumenten aanzetten om minder energie te gaan gebruiken of het op die momenten te gaan gebruiken dat het energienetwerk minder belast wordt. We zagen dat data de doorslaggevende factor waren. Consumenten die actief bezig waren met energie en vijf keer per dag keken op hun slimme meter, gingen beter om met hun energie dan consumenten die dat niet deden.” Met andere woorden: data kunnen ons gedrag wel degelijk veranderen.

Gedragsveranderende technologie en bijbehorende data gebruiken we als consumenten al dagelijks, maar dat zal ook voor bedrijven gaan gelden. “Je moet vernieuwen, maar hoe je ga dat doen?” Met die vraag sluit Joep Bremmers de Infomania dag af. En daarin speelt ook verantwoordelijkheid weer een belangrijke rol. Het zal ook nooit af zijn, we moeten blijven buffelen, aldus Bremmers, maar data en informatie is zo krachtig, als we het goed aanpakken, dan worden we er als samenleving alleen maar beter op.

Reageren?

*

Wilt u de allerlaatste Alticom-updates ontvangen?

Over Alticom

Zoekt u een datacenter in de buurt? Alticom biedt u een betrouwbare, flexibele en groene oplossing. En dat op een unieke locatie. Wij bieden datacenter diensten aan in 24 hoge mediatorens die verspreid zijn over Nederland. Daarom: Smartsave uw data met de datacenters van Alticom.

Alticom B.V.

Branderweg 7 8042 PD Zwolle
T: 088 205 4400 info@alticom.nl