Lichte vooruitgang in gebruik hernieuwbare stroom door datacenters

Alticom Datacenters is opnieuw naar voren gekomen als een van de koplopers op het gebied van het gebruik van groene, volledig hernieuwbare stroom in datacenters. Dat blijkt uit de nieuwe inventarisatie van ontwikkelingsorganisatie Hivos. “De bekende Nederlandse YouTube vlogger Enzo Knol vervuilt net zoveel als zo’n 162.000 huishoudens.” Het is de creatieve invalshoek van Hivos om de noodzaak tot vergroening van datacenters onder de aandacht te brengen. Door de populaire vlogger centraal te zetten wil Hivos de bewustwording onder ook de jongere generatie vergroten.

Hivos in Metro_Enzo Knol_Nieuws Alticom Datacenters

Gratis dagblad Metro pikte het persbericht van Hivos op en plaatste 21 april dit bericht.

En dat is een nobel streven. Wereldwijd groeit het dataverkeer namelijk met meer dan 50% op jaarbasis. Nederland ontwikkelt zich tot een van de meest sterke datacenter- en netwerkhubs in de wereld. Deze datacenters vreten energie dat ertoe leidt dat de CO2-uitstoot ook gigantisch groeit.

“Alleen als datacenters maximaal inzetten op energie-efficiëntie én overstappen op de juiste energieproducten kan de groei een halt toegeroepen worden en omgezet worden in een daling”, aldus Marieke Kragten die een inventarisatie maakte van het gebruik van energieproducten door de commerciële datacenters.

Hivos benaderde de 28 grootste commerciële datacenters in Nederland. 4 hiervan, waaronder Alticom, gebruiken 100% duurzame stroom. Eén bedrijf geeft aan in onderhandeling te zijn over een overstap op de juiste groene stroom en 10 datacenters geven geen of onvoldoende inzicht. Het goede nieuws is dat ten opzichte van 2014, toen eenzelfde soort inventarisatie werd gedaan, de sector wel in de goede richting beweegt.

Nederlandse bedrijven lopen voorop

“Opvallend is dat bedrijven van Hollandse bodem vooroplopen als het gaat om duurzame stroom. Drie van de vier volledig groene datacenters zijn Nederlandse datacenters. Ook op het gebied van transparantie en optimalisatie van energiehuishouding behoren ze tot de koplopers”, zegt Kragten.

Enzo Knol aanjager CO2-uitstoot

Vooral sociale media, HD foto’s en video (YouTube en pornografie) online gokken, gamen en tv-on-demand dragen bij aan de groei in dataverkeer. Vorig jaar maakte Hivos de vergelijking met het Gangnam Style-filmpje dat leidde tot 250.00 ton CO2-uitstoot. Ook dit jaar zijn er weer internethits die bijdragen aan klimaatverandering. Denk onder andere aan de filmpjes van VEED award winnaar Enzo Knol. Zijn Vlogs op Youtube worden dagelijks aangeklikt door 650.000 bezoekers en zijn al meer dan 250 miljoen keer bekeken. Of StukTV dat zeker een net zo grote hit is op internet. Het energieverbruik dat gepaard gaat met het bekijken van deze filmpjes is enorm. Dat dergelijke filmpjes een hit worden is het probleem niet, wel dat de datacenters die een centraal onderdeel vormen van het systeem waarmee deze filmpjes voor iedereen overal te bekijken zijn nog vooral worden gevoed door stroom die niet duurzaam is.

Hivos roept daarom de datacenters op het voorbeeld van de vier koplopers uit het onderzoek te volgen en te kiezen voor echt duurzame stroom. Dan kan de niet te stuiten opmars van internetgebruik voortgaan zonder dat het bijdraagt aan klimaatverandering.

Rapport

Het hele rapport ‘Gebruik type energieproduct commerciële datacenters, inventarisatie 2015’ is hier te lezen.

Datacenter_Nieuws_Hivos rapport_Alticom Datacenters_groene stroom

Reageren?

*

Wilt u de allerlaatste Alticom-updates ontvangen?

Over Alticom

Zoekt u een datacenter in de buurt? Alticom biedt u een betrouwbare, flexibele en groene oplossing. En dat op een unieke locatie. Wij bieden datacenter diensten aan in 24 hoge mediatorens die verspreid zijn over Nederland. Daarom: Smartsave uw data met de datacenters van Alticom.

Alticom B.V.

Branderweg 7 8042 PD Zwolle
T: 088 205 4400 info@alticom.nl